Фондация Програма Достъп до Информация
Достъп до информация и журналистически разследвания
Разследвания
Разследвания
Конкурс 2017
Конкурс 2015
Конкурс 2014
08.05.2016 г.

Статията е част от серия от публикации, подготвени в резултат на разследване на Спас Спасов от Дневник.бг, проведено с подкрепата на ПДИ в рамките на проект, финансиран от Фондация "Америка за България". Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от автора и при никакви обстоятелства не може да се приема, че отразява официалното становище на финансиращата организация. 

 

Общата сума, която Бургас е похарчил от 2013 до 2015г. за "медийни и информационни услуги", надхвърля 720 хил. лв. С тези разходи администрацията на кмета Димитър Николов е безспорен шампион сред десетте общини, от които "Дневник" поиска подобни справки по Закона за достъп до обществена информация.

Сумата, с която общинската администрация е гарантирала отразяването на дейността си в медиите е разделена в пет пера, чието предназначение в голямата си част се препокрива. Разходите са правени за радиопредавания, за "аудио, видео материали, брошури, дипляни и др.", за "обяви, съобщения и др. текстове", за "аудио и видео материали , печатни издания, приложения, брошури, дипляни и др" и за "популяризиране дейността на община Бургас".

За радио и телевизионни предавания

през тригодишния период са похарчени близо 140 хил. лв. Над 34 хил. лв. от тях са платени на "Радио Бургас", което е предоставяло програмно време за предаването "Живеем в град невероятен". През 2013г. местната телевизия "Ер Ен" е получила 5 хил. лв. за продуциране на друго предаване - "Бургаски хоризонти".

По-малки суми през същата година са били платени и на други медии за публичност по кампании на общинската администрация - "Бург на годината", "Бургас – Европейска столица на културата 2019г." и др.

Близо 5 хил. лв. през 2013г. е получило и дружество с името "Прайм броудкастинг пойнт". Те са били предназначени за "продуциране на медиен пакет във връзка с кампанията за конкурса "Най-добър град за живеене". Справка в Търговския регистър показва, че дружеството е еднолична собственост на Радосвет Радев, председател на борда на директорите на "Дарик радио"АД, което заедно с в. "24 часа" е и съорганизатор на конкурса. В него Бургас стана победител три пъти – през 2010г. , 2012г. и 2013г.

За купуване на програмно време

през 2014г. община Бургас е платила 15 хил. лв. на "Радио Фокус" и по 10 хил. на "Радио Бургас" (БНР) и варненската "Медийна група Черно море" (тя е издател на вестник, сайт и телевизия със същото име).

Най-щедрите разходи за копродуциране и купуване на програмно време в електронни медии са направени в предизборната 2015г. Тогава тяхната сума е надхвърлила 54 хил. лв.

С 13 хил. лв. в разпределението на тези средства води телевизията "Скат", свързвана със съпредседателя на "Националния фронт" Валери Симеонов. Следващите две места са за Българското национално радио ("Радио Бургас") - 10 хил. лв. и "Дарик" - 9 хил. лв.

За публикуването на "обяви, съобщения и други текстове" в общо 26 медии за трите години от 2013 до 2015г. от общинския бюджет в Бургас са платени 300 хил. лв. От тях на регионалното издание на в. "Труд" "Твоят ден" са платени 58 хил. лв., на в. "Черноморски фар" - близо 62 хил. лв., а на изданието "Бургас днес и утре" - 20 хил. лв.

Около 14 хил. лв. през 2015г. със същата цел са платени и на в. "Капитал daily" (собственост на "Икономедиа", която издава и "Дневник" - бел.ред.).

Сключването на договори за публикуването на обяви, съобщения и други текстове е практика на всички общини. Тя е част от комуникацията между местната власт и гражданите.

"Конфликтната точка "в тези отношения обаче са именно т.нар. "други текстове". В огромната част от случаите тази формулировка прикрива ПР материали. Тяхното маркиране като платени публикации остава проблем единствено на журналистическата етика. Общинските администрации никога не определят това като условие при възлагането на обществените си поръчки.

По перото за популяризиране на дейността си от 2013г. до 2015г. община Бургас е изхарчила други над 205 хил. лв.

Най-голям дял от тези пари още в първата година от периода е отишъл в две рекламни агенции - "Комарт" и "Маг адвъртайзинг". Втората от тях е свързвана с министъра на младежта и спорта Красен Кралев.

Далеч по-скромен е бюджетът за популярност на Бургас през 2015г. - само 42 хил. лв. По-голямата част от тези пари обаче са платени за изработване и публикуване на отчета за първия мандат на кмета Димитър Николов
За тази цел 12 хил. лв. е получил в. "Преса", а други над 11 хил. дружеството "Формс".

Любопитен е и разходът от 1200 лв. платени на Национално сдружение "Българско войнство", за публикацията на кметския отчет в едноименния вестник.

За "изготвяне на репортажи, преки телевизионни излъчвания и такива в Интернет", както и за "популяризиране дейността на община Бургас" местната администрация е платила близо 76 хил. лв. Значителна част от тези средства са дадени за публикации в сайтовете www.kmeta.bg, www.faragency.bg и www.burgasreporter.com

Около 5 хил. лв. са били платени за подготовка и публикуване на информационни материали в културния гайд "Виж Бургас". Останалата част от парите е получила "Вестникарска група България" по договори за "информационно обслужване" с администрацията. Сумите, получени от вестниците "24 часа" и "Труд" през 2014г. и 2015г. са еднакви – по 6480 лв.

Анализът на данните, предоставени от Община Бургас показва, че местната администрация е имала солидно "контролираното" присъствие, както в основните местни, така и в няколко от най-влиятелните национални медии. За това "покритие" обаче са похарчени едва около 0.6% от бюджета на общината. С него тя се превръща в една от най-добрите илюстрации за констатацията в разследването на "Дневник", че медиите в България продават евтино.

Начало  /   Разследвания  /   Случаи и дела  /   Как да получим достъп?  /   Ресурси  /   ЗДОИ в медиите  /   Новини  /   Контакти
© 2008-2020 Фондация Програма Достъп до Информация. Всички права запазени.