Фондация Програма Достъп до Информация
Достъп до информация и журналистически разследвания
Разследвания
Разследвания
Конкурс 2017
Конкурс 2015
Конкурс 2014
06.06.2016 г.

Статията е част от серия от публикации, подготвени в резултат на разследване на Спас Спасов от Дневник.бг, проведено с подкрепата на ПДИ в рамките на проект, финансиран от Фондация "Америка за България". Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от автора и при никакви обстоятелства не може да се приема, че отразява официалното становище на финансиращата организация. 

 

Текстът е допълнен с отговори на зададени въпроси в 14.30 ч. на 4 юни.

Анализ на "Дневник" показа, че в периода 2013 - 2015г. десет от големите общини в България са похарчили за т.нар. "медийни услуги" близо 2.6 млн. лв. Обобщение на данни от разследването, направено по документи, получени по Закона за достъп до обществена информация, може да прочетете тук. "Дневник" продължава с публикации за резултатите за всяка от споменатите общини.


Сумата от бюджетите, с които община Враца е разполагала през 2013г. , 2014г. и 2015г. е на обща стойност около 130 млн. лв. Независимо от това, през същия период, администрацията, оглавявана от бившия кмет на града Николай Иванов (БСП), е похарчила за медийни услуги близо 615 хил. лв. Това е само с около 3 хил. лв. по-малко от разходите, направени във Варна, където бюджет е бил пет пъти по-голям.

В същото време с 4.89 лв на глава от населението за медийни услуги Враца заема

първо място сред десет български общини

- петте най-големи в страната плюс още пет, избрани на случаен принцип, които "Дневник" включи в изследването си. Второто място е заето от Бургас с 1.74 лв.

Това показват данните, предоставени на "Дневник" от местната администрация по Закона за достъп до обществена информация. Според съдържанието на документа през трите години от 2013г. до 2015г. редовните плащания на суми за медийни услуги са извършвани към

49 различни местни компании

По голямата част от тях са с едни и същи или със свързани собственици. Сред често срещаните имена на дружества, получавали общинско финансиране във Враца, са "Лакс медиа", "Студио Р 2000", "Михайлов ТВ", радио "Хот ФМ" и "Студио Арт". Справка за тяхната собственост в Търговския регистър сочи пряко или косвено към едно и също име - Владимир Михайлов.

Друг пример са сайтът "Трибали" и компанията "Форте барони" - две имена, които се срещат често в разпечатката от общинската счетоводна система. Те са съответно на Даниел Бузов и сина му Пламен.

През трите години, за които община Враца предостави справка, редовно финансиране са получавали и три дружества, свързани със собственика на "Дарик радио" Радосвет Радев.

Така например с различни документи плащания са правени както към радиостанцията, така и към "Дарик нюз", притежаваща едноименния уебсайт. Пак според същата справка публични средства са првеждани и на "Прайм броудкастинг пойнт" (сега "Рекламна агенция Дарик (РАД)"), в която съсобственик е пак Радев.

Според местни журналисти във Враца, пожелали имената им да не бъдат споменавани, веднага след избирането си през 2015г. новият кмет на града Калин Каменов (ГЕРБ) рязко е ограничил

плащанията към медии

В момента кметът поддържа собствен блог, но с него се свързва и появилият се неотдавна сайт "Свободна Враца".

 

Снимка: Дневник

 

Дневник изпрати до Калин Каменов няколко въпроса, свързани със споменатите данни. Отговорите им пристигнаха едва след публикуването на този текст. Според тяхното съдържание едно от първите неща, с което се е заел новият кметски екип в града е да направи одит на процесите и разходите в Община Враца.

"По отношение на медийните въпроси се оказа, че не са подписвани конкретни договори, за конкретни суми, при конкретни изисквания, пише в текста на отговорите. Всеки месец медиите, по предварителна договорка, са представяли фактура, с която са отчитали свършената работа. Има договори само за странични проекти, към които са предвидени разходи за публичност".

 

От канцеларията на Калин Каменов обясняват също, че "тъй като служителите, които са участвали в работата на пресцентъра, са напуснали заедно с предишния кмет (при това със сериозни парични компенсации) се губи институционалната памет на точните условия и взаимоотношения с медиите по това време. Имаме само сумите, които са изхарчени и очевидно доста добрия медиен комфорт на предишния кмет. Дали срещу тези фактури е получил медийно обслужване и за предизборната си кампания можем само да гадаем".

Според получените отговори Калин Каменов не следи сайта "Свободна Враца" и няма представа кой е негов собственик или как е формиран състава на редакционния му екип. "Зная, че определени среди в града разпространяват информация за връзката ми с този сайт, пше Каменов. Това не отговаря на истината. Единствената моя медия е личният ми блог - www.kalinkamenov.com - там изяснявам личната си позиция по темите, които смятам за актуални и важни. В последните месеци пиша по-рядко, но го поддържам".

 

На фона на

"шампионския" размах

с който Враца е градила имидж през частни медии, в предоставената справка впечатление правят близо 80 хил. лв., с които общинската администрация е финансирала и собственото си дружество "РТВ Вестител". То развива едноименния местен телевзионен канал.

Едноличната общинска компаня, притежава и 90% от дяловете в дружеството по Закона за задълженията и договорите "Канал 5". В него съдружник на местната администрация е фирмата "СИП кабелнет", свързана отново с вече споменатия Владимир Михайлов.

"Липсата на реален рекламен пазар

на практика лишава местните медии от алтернатива на общинското финансиране, твърдяж журналисти в града. В много от сайтовете работят най-много трима души. Техните заплати се покриват напълно от парите, получавани срещу медийни услуги".

Интересен факт в справката, предоставена от община Враца, е че всички суми, описани в нея, са изплащани без договори - "на каса" или срещу платежни документи.

Изключенията от това правило са само шест. От 2013г. до 2015г. администрацията е подписала договори с БТА (по 1020 лв. за всяка отделна година), със собстветата си "РТВ Вестител Враца" (72 хил. лв.), "Сайн вижън" (19 200 лв. за публикации във в. "Стандарт") и "Фокус нунти" (28 800 лв. за "медийно обслужване от радио "Фокус" и едноименнта информационна агенция).

Така сметката показва, че

при ясни и документирани условия

са похарчени по-малко от една пета от публичните средства, с които местната власт е плащала за положителния си имидж.

Анализът на разходите за медийни услуги , направен от администрацията във Враца, очертава и друга ясна тенденция.

Независимо от факта, че през последните три години бюджетът на една от бедните общини в България е бил почти константна величина - средно 43 млн. лв., разходите й за медийни услуги са нараствали. От около 140 хил. лв. прз 2013г. те достигат до над 200 хил. през изборната 2015г.

Начало  /   Разследвания  /   Случаи и дела  /   Как да получим достъп?  /   Ресурси  /   ЗДОИ в медиите  /   Новини  /   Контакти
© 2008-2020 Фондация Програма Достъп до Информация. Всички права запазени.